شناسهٔ خبر: 174193 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

طرح های جامع و تفصیلی ۱۸ شهر در شمال سیستان و بلوچستان در دست تهیه، تدوین و بازنگری است

مهدی میری معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل‌ راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: طرح جامع و تفصیلی شهرهای زاهدان، زابل، خاش، سراوان، زهک، ادیمی، بنجار، دوست محمد، مهرستان، سوران، نوک آباد، میرجاوه، علی اکبر، جالق، نصرت آباد، محمدی، کورین و آشار به منظور ساماندهی خدمات شهری توسط این اداره کل در حال تهیه، تدوین و بازنگری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)،سید مهدی میری با اشاره به اهمیت طرح تفصیلی اظهار کرد: طرح تفصیلی بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهر، چگونگی استفاده از اراضی محلات مختلف شهر و همچنین وضعیت شبکه عبور و مرور و میزان تراکم ساختمانی در آن اولویت‌بندی شده و به بهسازی، نوسازی و توسعه و رفع مشکلات شهر کمک می‌کند.

وی افزود: در این راستا از مجموع ۳۰ شهر تحت پوشش این اداره کل ۲۰ شهر دارای طرح جامع و تفصیلی مصوب هستند و طرح جامع ۲ شهر کورین و محمدی نیز برای نخستین بار در دست تهیه و تدوین است.

میری اضافه کرد: همچنین از این تعداد ۸ شهر دارای جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر هستند که طبق قانون مستلزم تهیه طرح هادی شهری توسط دفترفنی استانداری است.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌ کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت طرح جامع، گفت: طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل پایانه‌ها و فرودگاه‌ها و سطوح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق و نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن تعیین می‌شود.

میری تصریح کرد: بسیاری از طرح های جامع شهرهای استان در قالب افق ۱۰ ساله تدوین شده است، که بعد از اتمام مدت طرح مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طرح جامع و تفصیلی (توامان) شهرهای ادیمی، دوست محمد، بنجار، علی اکبر و گشت نیز درحال تهیه و سیر مراحل تصویب است.